Қазақстан Республикасының Еңбек сіңірген қайраткері, белгілі актер, «Дарын» мемлекеттік жастар сыйлығының лауреаты, әнші, композитор, драматург Байғали Есенәлиевпен әңгімеміз «Сағынғанда бір келерсің» пьесасынан басталды.
– Сіздің «Сағынғанда бір келерсің» деген пьесаңызды оқып шықтым. Жалпы, осы шығарманы жазуға ойтүрткі болған не нәрсе? Ән құдіреті ме, әлде көкейіңізде қалып қой-ған сағыныш бар ма? Сіздің ойыңызша, әйел болып өмір сүру, ән кейіпкері болып ел есінде қалу, мәңгілік махаббат иелеріне қаншалықты қиын деп ойлайсыз?
– Бірде ОҚО-да бір кішігірім концертте қырғыз композиторы С. Жұмалиевтің «Таң сыры» әнін орындағам. Жерлес ағам Сатыбалды Дулати ән соңынан, «дұрыс орындайды екенсің, бірақ ән тағдырын аша алмадың» деді. Ол кісінің бұрын-соңды ән салғанын естіген емеспін. Ақындығында дау жоқ. Қысылыңқырап қалғаныммен, Крыловтың мысалына балап қоя салдым. Қайтып келе жатқанымызда, Сатекең әлгі әңгімені қайта қозғады. Екінші қайтара қозғағаны тегін емес екенін сезіп, зейін қойдым. Қатты әсер етті. Тіпті айран-асыр болдым. Расында, ән тағдырын білмей орындау әнге қиянат екен-ау! Сосын бұл тақырыпқа көп ойланып жүрдім. Ойлап қарашы, Естай ән жазған Қорланда не арман бар немесе Абайдың әні болған Тоғжанда. Керемет қой! Мыңнан бір туатын асылдың көзіне арман болып көрініп, дүниеде жоқ әннің кейіпкері болған бақыт қой! Бір-ақ әнмен тарихтың өшпес кейіпкеріне айналдың. Ұрпақтан-ұрпақ тамсана айтады сен туралы әнді. Ән орындалған сайын тыңдарман ықыласына сен де ортақсың. Шынында да, солай ма!? Жоқ! Өмірден өткен соң, солай болса солай шығар. Тірі күніңде азап қой. Жай ән болса бір сәрі, ол – «Қорлан» әні, ол – «Айттым сәлем, Қаламқас» қой. Шырқалған жерін шырқыратып ойып түсетін. Жаныңмен беріліп орындап, зейін қойып тыңдасаң, ән жұмағына ертіп кіретін ән төресі ғой. Ол ән қазақ даласының қай түкпірінде де орындалып келеді емес пе? Сол Қорлан қонаққа бармады ма, құдағи болмады ма? Қайда барса да «Қорлан» әні алдынан шығып отырды емес пе? Әрбір тыңдаған сайын күйеуі қандай күйде болды екен.
Осыларды ойлай жүріп «Таң сыры» әнінің кейіпкері, Шыңғыс ағаның жұбайы Мәрия апай туралы көп тебірендім. Соның нәтижесі шығар. Театрда қойылмай тұрып, көрермен баға бермей тұрып пәлен деудің өзі қиын. Әзірге пьеса күйінде жылы қабылдап жатқандар көп.
Көкейдегі қалып қойған сағыныштар туралы не айтам? Түсінікті ғой. Сол сағыныштар болмаса, мұндай дүние жазудың өзі оған жасалған қиянат емес пе? Театрда актер болып жүрген кезімде, басты рөлде ойнаған спектакльдерге билет болмайтын. Неге? Әрбір кейіпкердің басындағы оқиға менің өз тағдырыма айналатын. Асқар Тоқпанов ұстазыма мың мәртебе тағзым! Сол кісінің мектебі… Кейін Қазақ радиосында қызмет еткен жылдары да «Түнгі толқын» хабарына халықтың сұранысы қаптады да кетті. Түнгі тікелей эфир 24-00 мен 02-00-дің арасы екеніне қарамай, тыңдармандар телефон желісін босатпай хабарласатын. Осының бәрі сол сағыныш пен өмірге деген іңкәрліктен болар.
– Мәрияның бейнесі арқылы Бүбісараның образын аша алдым деп ойлайсыз ба?
– Менің қабылдауымда Мәрия – Шыңғысымен қайта қауышқан Бүбісара. Бүбісарадан айырылып дүниеден баз кешкен Шыңғысты бұл дүниеге қайтарған, көзіне Бүбісарасын елестеткен Мәрия ғой. Екеуі екі бөлек дара тұлға десек те, әлемнің Шыңғысын қолдаудағы, әлемнің Шыңғысының жүрегіндегі бала кезден жинақталған қазынаның көзін ашудағы орындары ерекше. Оларды тіпті салыстыруға да болмайды. Бұл пендешілік қызғаныш пен адами күйкі тірліктен биік тұрса керек.
– Екеуінің қайсысы бақытты болды деп ойлайсыз?
– Оны пьеса қойылған соң көрермен өзі айтар. Бүбісара – Шыңғыстай азаматпен кездесіп, онымен өткізген аз ғана уақытын бүкіл ғұмырына балаған ару. Әйтсе де, Шыңғыспен тұрмыс құруға тағдыр мүмкіндік бермеді және өзі де қарсы болған. «Тұрмыс ұлы сезімдерді жұтып жібереді» деген сөзі де бар. Есіңізде болса, пьесадағы Бүбісара: «Өздерінің асқақ армандарын бір шаңырақтың астында біріктіреміз деп мүлде өшіріп алғандар аз ба? Шыңғыс екеуміз некеге тұрып, үйленгенде не болар еді? Қаптап жүрген ерлі-зайыптылардың бірі болар едік. Кейде, бас қосып бір шаңырақтың астында бірге тұру ұлы сезімдерді жұтып жібереді. Мен содан қорықтым. Шыңғысқа сағыныш боп кездесіп, сағыныш боп қоштасқанды дұрыс көрдім…» дейді бір сөзінде. Оның Шыңғысты қаншалықты сүйгенін, оған деген махаббатын қалай биік бағалағанын осы сөздерден де аңғаруға болатын шығар. Шын сүйе білу – әркімнің басына қона бермейтін бақыт. Бұл жағынан келгенде, Бүбісара – бақытты жан. Бақытсыздығы – осы бір бақыттың тым қысқа болғандығы. Бір кем дүние ғой қашанда. Ал Мәрия – өзінің өткен қателігіне пұшайман болып, ел назарынан тайсақтап жүрген кезінде Шыңғыстың жары болу жауапкершілігі мойнына артылған ару. Қараңызшы, не деген әділетті бұл өмір?! Кешегі қате басқан қадамы үшін әлемдік тұлғаның тағдырын жауапкершілігіне тапсырып отыр ғой. Ал күн сайын қарсы алдынан шығып отырған «Таң сыры» әні ше? Қырғыз халқының сәулет өнері саласының ұлы тұлғасы, бір республика төрінде екі күннің бірінде кездесуді маңдайларына жазып қойған «Таң сырының» авторы (сөзінің) Асқар Исаев ше? Әйел халқы өздері айтпаса, олардың бақытты, бақытсыздығына баға берудің өзі бізге, еркек атаулыға қиындау сияқты.
– Пьесаны жазудағы мақсатыңыз не?
– Ән құдіретін сезіне алмай келеміз. Оны сезіну қатырып орындау емес, оны бағалай білу. Жоқтан өзгені ән етіп қадірін түсірмесек екен деймін. Жоғарыда айтқанымдай, әннің сыйлар бақыты мен сорлатар соры да көп қой. Десек те, «Қорлан», «Таң сыры» сияқты әндер болса екен деймін. Жалпы, пьесаны жазғанда «мынаны айтқым келді» деп тап басып, мақсат қоя алмайтын кемшілігім бар.
– Мәрия секілді қателік жасаған қыздарға айтарыңыз…
– Қалай болғанда да Асқар ағам айтқандай: «Өзің өлтірмейді. Жат жарылқамайды. Қыздарымыз өзге ұлтқа тағдырын тапсырмас бұрын өзінің ертеңін ғана емес, ұлт тағдырын ойласа» деймін. Ол туралы мына пьесада айтқам. Әрине, сахнада айтылса құба-құп. Өйткені, мың айтқаннан бір көрген артық. Сондықтан пьесаны көрген дұрыс.
– Сұлулық деген қыз баланың бағы ма, әлде соры ма? Қалай ойлайсыз?
– Бағаласа, бағаланса – бағы. Бағаламаса, бағаланбаса – соры. Сұлулық шын мәніндегі сұлулық болса, бағалануы тиіс. Бақырайған балық көзден, сығырайған сырлы көз артық емес пе? Ұлтының атына кір келтіріп жүрген сырты сұлулардан, қарапайым ғана келбетті жаны сұлуларымыз аман болсыншы, әрдайым!
– Бір жағынан қазіргі уақытта шетке кетіп жатқан қазақ қыздарына айтылған арнау ән секілді болып көрінеді. Сүйіп тұрып қосылмау, махаббатты мәңгілік сақтай ала ма?
– Біз әр нәрсені тек ел аузына ілігіп аңызға айналғандардың өмірімен бағалап жаман үйреніп барамыз. Тек соларды ғана өнеге тұтып, соны қайталағымыз келеді. Ол дұрыс емес. Әр тағдыр өзіне тән ерекшелігімен күрделі. Біреуге еліктеуге болар, бірақ біреудің өмірін қайталау мүмкін емес. Ол – қателікке апаратын басты жол. Еліктеу бітіп, нағыз өмір басталғанда, ұйқыдан оянғандай болып есін енді ғана жиятындарды көріп жүрміз. Сүйіп тұрып қосылмау обал-ақ, сүйіп, қосылып, ажырасып кетуді тоқтатсақ, қазіргі ең үлкен жетістік сол болар еді! Сүйіп тұрып қосылу, әрине – үлкен бақыт!
– Бір әнде қаншама адамның тағдыры шиеленісіп барып, өз қалауын тапты. Сол әннің о баста Мәрияға арналғаны – тағдыр тарапынан дұрыс шешім. Оны маңдайға жазылып қойған тағдыр десек, сол тағдырдан қашып құтылудың оңай емес екенін осы шығармаңыз дәлелдеген секілді. Демек, Мәрияның Шыңғыс үшін нағыз жанын сүйер жары болғаны, Бүбісара секілді оның жанын түсінуі, Мәрияның Асқардың махаббатын бағаламай, жапон жігітіне кетіп қалуы, тағдырдың қайтадан айналдырып әкеп, Мәрияға махаббаттың не екенін көрсетуі, шығарманың да, адам тағдырының да нағыз үйлесімділігін көрсетіп тұр емес пе?
– Жалпы, тағдыр қосылуды жазбаған арманды ғашықтар ғой. Шыңғысқа деген сезімін сақтап қалу үшін екінің бірі бара бермес шешімге баруы құдіретті адамның ғана қолынан келеді. Олар – ғашықтар.
– Қателіктен қорқуымыз керек пе?
– Өмір қателеспейді. Адамдар қателеседі, қателігін өмір алдынан шығарып отырады. Бұл өмірдің назарынан еш нәрсе тыс қалып көрген емес. Сен құтылып кеткен жауапкершілікке ертең ұрпағың тұтылады. Өйтіп сүрген өміріңде не қасиет қалды?
– Пьесаның алдағы тағдыры қалай? Қай жерлерге қойылды?
– Биыл Шыңғыс Айтматов тірі болған-да 90 жасқа келеді екен. Ұлы суреткердің осы жасы барлық жерде атап өтілетін шығар. Оның ішінде театр фестивальдері де болуы заңды. Өйткені ол кісінің драматургиялық шығармалары да, прозадан инсцениравкаланған туындылары да жеткілікті. Сол қарсаңға дөп келгендіктен болар, біраз театрлар қызығушылық танытып сұратып алды. Қалғанын уақыт көрсетер.
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан Әсел НАЗАРАЛЫ
aikyn.kz